Chociaż fotografia produktowa wymaga znajomości pewnych zasad i wytycznych, możliwe jest podążanie własną ścieżką. Kluczem do sukcesu może być znalezienie odpowiedniej równowagi pomiędzy profesjonalnymi wskazówkami, wizerunkiem marki i zmysłem artystycznym fotografa. Jakie są inne kroki, które możesz podjąć, aby stworzyć profesjonalne, ciekawe zdjęcia produktowe?
W jaki sposób fotografujesz produkty?
Zanim zaczniesz ustawiać sprzęt w swoim studio, a następnie rozdzielać zadania pomiędzy członków zespołu, upewnij się, że wiesz wszystko o produkcie, który będzie przedmiotem sesji zdjęciowej. Poznaj markę, z którą współpracujesz, jej misję, wartości i wizję, jeśli pracujesz nad projektem. Zastanów się, jakie emocje ma wywołać przedmiot i jaką historię możesz opowiedzieć za jego pomocą. Po zebraniu wszystkich informacji i danych, zastanów się nad kompozycją. Zastanów się, czy na zdjęciu ma być widoczny tylko produkt, czy może warto wkomponować go w inne otoczenie.
Zdecyduj, jak będziesz fotografować. Z jakich perspektyw będziesz korzystać? A może będziesz fotografował obiekt tylko z bliska? W jakim klimacie i stylu utrzymane będą zdjęcia? To tylko niektóre z pytań, które powinieneś zadać przygotowując się do projektu. Pamiętaj, aby każde zlecenie w fotografii reklamowej traktować indywidualnie. Jednak powinieneś mieć na uwadze również aktualne trendy oraz potrzeby i chęci obecnych klientów oraz nowych odbiorców docelowych.
Jak uzyskać wyraźną fotografię produktową
Chociaż istnieją różne zasady dotyczące fotografii produktowej w zależności od branży, większość ludzi preferuje jasne zdjęcia. Profesjonalne oświetlenie może pomóc Ci osiągnąć ten efekt. A co jeśli nie masz studia lub mieszkania do robienia zdjęć? Możesz wtedy skorzystać z naturalnego oświetlenia i fotografować obiekty tak blisko jak okno. Blendery można wykorzystać do zmniejszenia cieni i doświetlenia obszaru kadru znajdującego się dalej od okna.
Powinieneś też zadbać o odpowiednie ustawienie parametrów swojego sprzętu. Do fotografowania produktów możesz użyć dłuższego czasu naświetlania i niższego ISO. Następnie należy dostosować przysłonę do swoich upodobań. Najlepiej wykonać kilka ujęć z różnymi ustawieniami, a następnie zdecydować, które z nich jest najciekawsze. Podczas sesji produktowych ważne jest również tło. Często najlepsze jest tło w jasnych kolorach. Czasem jednak warto poszukać mniej oczywistych rozwiązań.
Dowiedz się również Jak stworzyć własne studio fotograficzne.
Naturalne oświetlenie w fotografii produktowej
Fotografia reklamowa nie musi być wykonywana w showroomie czy studio. Świetnym pomysłem dla wielu branż są sesje produktowe w plenerze. Produkt sfotografowany w nietypowym otoczeniu może zwiększyć swoją atrakcyjność i wywołać pozytywne skojarzenia. Możliwe jest również połączenie zdjęć produktowych wykonanych w plenerze i w studio w jeden projekt. Nie bój się próbować nowych rzeczy i zawsze szukaj najlepszych rozwiązań.
Ważne jest, aby przygotować się do zleceń związanych z fotografią produktową. Obejmuje to wiedzę na temat wizerunku marki, wymagań klientów, aktualnych trendów oraz zasad fotografowania obiektów w środowisku naturalnym i w studio. Przed rozpoczęciem projektu należy szukać inspiracji w nieoczekiwanych i niespodziewanych miejscach.