Zdjęcia wykonywane w warunkach słabego oświetlenia mają częściej długie czasy naświetlania. Słabe światło wymaga ustawienia ekspozycji tak, aby matryca aparatu mogła uchwycić odpowiednią ilość światła. Nie jest to jedyna możliwość. Można również wydłużyć czas otwarcia migawki w ciągu dnia. W ciągu dnia nieco trudniej jest robić zdjęcia z wolnym czasem otwarcia migawki niż w nocy. Rezultaty są jednak tego warte.
Ważne jest, aby pamiętać o kilku rzeczach, aby osiągnąć pożądany efekt. Po pierwsze, należy ograniczyć ilość światła wpadającego do aparatu przez obiektyw. Po drugie, należy podejść do ustawiania ostrości w sposób zgodny ze swoją wizją.
Jaki jest najlepszy sposób na uzyskanie długiej ekspozycji w dzień?
Możesz uzyskać kadry, które są różne dzięki użyciu długiego czasu otwarcia migawki. Mogą one być bardziej interesujące i przemawiać do większej liczby osób.
Wolny czas otwarcia migawki rozmywa ruchome elementy, a jasne obiekty tworzą silną poświatę. Efekty te można uzyskać, stosując czasy naświetlania, które wynoszą zaledwie sekundy. Czasy ekspozycji krótsze niż 30 sekund mogą spowodować zamrożenie ruchu. Wszystko zależy od szybkości ruchu. Dlatego należy wziąć to pod uwagę, decydując się na czas ekspozycji.
Jak ograniczyć moc światła wpadającego do obiektywu?
Jeśli chcesz robić zdjęcia w świetle dziennym z długim czasem naświetlania, musisz ograniczyć ilość światła docierającego do matrycy aparatu. Odbywa się to poprzez zamknięcie przysłony. Jeśli światła dziennego jest zbyt dużo, zamknięcie przysłony może nie wystarczyć. Na obiektyw można nałożyć filtry szare, aby zmniejszyć ilość światła. Filtry szare zmniejszają ilość światła, które przechodzi przez nie i do aparatu.
Jakiego typu filtry szare są potrzebne?
Filtry szare mogą być prostokątne lub okrągłe. Te pierwsze mocujesz do obiektywu. Gwint Twojego filtra musi pasować do gwintu obiektywu. Muszą być równej wielkości. Do mocowania filtrów prostokątnych na obiektywie służy adapter. Dzięki temu filtr prostokątny może być używany z obiektywami o różnych średnicach. Adapter zajmuje się regulacją. Do długich czasów naświetlania w dzień, a także w innych porach, wolę używać filtrów kołowych. Ich mocowanie jest precyzyjne i szczelne. Dzięki temu światło nie odbija się od obiektywu. Reduktory do filtrów służą do mocowania filtra na obiektywie o mniejszej średnicy.
Do zwiększenia prędkości migawki niezbędny jest filtr szary o odpowiednio dużej gęstości. Więcej o oznaczeniach filtrów dowiesz się we wpisie Filtry szare - oznaczenia i jak rozmyć wodę.
Przydatne będą zatem filtry o oznaczeniach ND500 i ND1000. Redukują one światło o -9 EV lub -10 EV, w zależności od filtra. W mojej torbie najczęściej znajdują się dwa filtry szare. Są to ND500 (-9 EV), oraz ND16 (4 EV). Czasami łączę je, dzięki czemu uzyskuję tłumienie światła do -13EV. Jest to zazwyczaj wystarczające. Dzięki temu w ciągu dnia mogę zwiększyć czas otwarcia migawki o kilka sekund.
W jaki sposób ustawiasz ostrość fotografowanej sceny?
Porozmawiajmy teraz o ostrości Twoich zdjęć. W większości przypadków mocne filtry mogą uniemożliwić aparatowi prawidłowe ustawienie ostrości. Po prostu system autofokusa potrzebuje zbyt małej ilości światła, aby działać prawidłowo. Przed zastosowaniem filtrów szarych należy ustawić ostrość. Można wtedy skorzystać z autofokusa. Można wtedy użyć autofokusa później, ale trzeba będzie później przełączyć się na tryb ręczny, aby aparat nie szukał go ponownie.
Jak ustawić długą ekspozycję w moim aparacie?
Kolejnym ważnym tematem jest to, jak ustawić aparat, aby naświetlić zdjęcie wykonane z dużą prędkością migawki. Temat ten został poruszony w osobnym artykule. Zapraszamy do odwiedzenia wpisu Jak ustawić długi czas naświetlania? - Tryb BULB.
Co jest ważniejsze?
Aby aparat prawidłowo naświetlił obraz przy użyciu długiego czasu otwarcia migawki, niezbędna jest solidna stabilizacja. Statyw i wężyk spustowy są niezbędne przy ekspozycjach trwających kilka sekund lub dłużej. Dobrym pomysłem po wykonaniu zdjęcia jest przejrzenie go i upewnienie się, że jest dokładnie takie, jak zamierzałeś. Niewielkie przesunięcie kadru może być spowodowane przypadkowym szturchnięciem statywu. Należy również sprawdzić, czy powiększony kadr jest ostry i nie porusza się.
Przykładowe zdjęcia
Te zdjęcia pokazują efekt zastosowania długiego czasu naświetlania w celu rozmycia ruchu wody. To zdjęcie pokazuje, jak czas otwarcia migawki wynoszący jedną tysięczną milisekundy został zamieniony na 30-sekundową ekspozycję. Aby było to możliwe, użyłem wspomnianych wcześniej filtrów szarych.