Fotografowanie portretu biznesowego wymaga wiedzy technicznej i dodatkowych umiejętności. Fotografowie do sesji biznesowych powinni sprawdzać się jako doradcy wizerunkowi, psychologowie, analitycy trendów rynkowych. To jednak nie wszystko!
Portrety biznesowe - zastosowania i funkcje
Na oficjalnych stronach internetowych firm, w stopkach mailowych, w mediach społecznościowych i na wizytówkach często pojawiają się portrety biznesowe. Niekiedy profesjonalne zdjęcia pracowników umieszczane są w profilach, które tworzone są na potrzeby komunikacji wewnętrznej. Jak widać, portret biznesowy może być wykorzystywany do różnych celów.
Na stronach internetowych, w mediach społecznościowych i na wizytówkach można umieszczać portrety pracowników. Pomaga to ustalić profesjonalizm i wzmacnia wiarygodność firmy. Mogą również pomóc w zdobyciu zaufania potencjalnych klientów. Mogą pomóc Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Zdjęcia biznesu są wykorzystywane jako część narzędzi komunikacji wewnętrznej organizacji. Integrują pracowników i są ważnym elementem w kulturze organizacyjnej.
Czy można wykonać portret biznesu bez żadnego przygotowania?
Bez odpowiedniego przygotowania nie da się zbudować profesjonalnego wizerunku, wyróżnić się z tłumu i zdobyć zaufania klientów. Pierwszym i najważniejszym krokiem w tworzeniu idealnych portretów biznesowych jest organizacja.
Fotograf powinien poznać misję i wizję swojej firmy, a także cechy charakteru, indywidualne preferencje i oczekiwania uczestników sesji zdjęciowej. Wszystkie szczegóły sesji muszą być omówione telefonicznie, mailowo lub twarzą w twarz. Dotyczy to terminu i miejsca (plener, biuro lub studio), a także stroju uczestników.
Jeśli nie ma oczekiwań co do sesji biznesowej, fotograf może zaproponować swoje pomysły i porady. Ważne jest, aby koncepcja fotografa nie zdominowała pomysłów innych. Zdjęcia nie będą wyglądały naturalnie, jeśli nie będą się trzymać tych samych zasad. Najlepiej zaproponować kilka opcji i dostosować je do specyfiki firmy.
Portret biznesowy - Jaki strój i dodatki wybrać?
Zbliża się termin sesji zdjęciowej, na której odbędą się portrety biznesowe. Warto sprawdzić na kilka dni przed sesją, czy osoby, które staną przed aparatem są odpowiednio ubrane. Co to znaczy, że strój ma być "odpowiedni"? Po pierwsze, musi być zgodny z przyjmowanym stanowiskiem.
Do klasycznych portretów biznesowych najlepiej nadają się eleganckie stylizacje. Dotyczy to zarówno koszul, żakietów i marynarek, jak i spodni, spódnic i blezerów. Można też wykorzystać ponadczasowe dodatki w neutralnych odcieniach. Jeśli sesja biznesowa jest mniej formalna, fotografowani mogą założyć ubrania, w których dobrze się czują i których używają na co dzień podczas spotkań z klientami.
Fotograf może dostarczyć listę rzeczy ze swojej szafy, aby zapewnić profesjonalny wygląd. Dobrym pomysłem jest, aby fotograf uwzględnił w tym spisie "ryzykowne" ubrania i akcesoria. Na przykład przezroczyste bluzki, sukienki, bogato zdobione naszyjniki i kolczyki. Dzięki temu uczestnicy będą mogli się odpowiednio przygotować.
Możesz też przeczytać nasz poradnik Jak wykonać portret Rembrandta?
Portrety biznesowe - podsumowanie
Studyjna sesja biznesowa wymaga od fotografa dobrania odpowiedniego aparatu, obiektywu, koloru tła i rodzaju oświetlenia, które pozwoli mu "rzeźbić" światło i ukrywać niedoskonałości. Fotograf musi posiadać umiejętności techniczne, aby wykonać profesjonalne portrety biznesowe. Musi też umieć słuchać innych i inspirować ich.
Pracownicy i właściciele firm, którzy współpracują z fotografami ufają mu, że zrobi piękne zdjęcia. Ale, co najważniejsze, dostarczy on materiał, który może pomóc marce budować jej wizerunek, przyciągać nowych klientów i wyróżniać się na tle innych. Ważne jest, aby fotograf przygotował się do sesji poznając potrzeby osób, z którymi będzie pracował.