Piękna pogoda w środku popołudnia, bez żadnych chmur w zasięgu wzroku. To idealny czas na fotografowanie! Nawet dla najbardziej doświadczonego fotografa, robienie zdjęć w pełnym słońcu może być wyzwaniem. Nie oznacza to jednak, że nie można wykorzystać tych warunków na swoją korzyść. Zabawmy się trochę ze słońcem w roli głównej!
Fizyka kontra fotograf
Słońce jest bardzo małym źródłem światła z perspektywy fotografa. Widzimy słońce jako mały punkt na bezchmurnym niebie. Małe źródła światła rzucają ostre cienie. Dodatkowe światło wypełniające, np. odbite od chmur lub innych jasnych powierzchni, nie dotrze do zacienionych miejsc. Cienie w kadrze będą bardzo głębokie. Zdjęcia będą miały silny kontrast, co utrudni rejestrację przejść tonalnych i prawidłową ekspozycję. Efektem będzie prześwietlenie w obszarach oświetlonych słońcem i niedoświetlenie w cieniach.
Co to oznacza w praktyce? Zdjęcia krajobrazowe: Wyblakłe kolory, wysoki kontrast, prześwietlone niebo i obszary cieni. Portrety: Ciemne oczodoły, nieatrakcyjne cienie pod nosem i brodą oraz prześwietlone tło.
Można poszukać cienia lub poczekać na lepszą pogodę
Jak sobie radzić z ostrym słońcem? Po pierwsze, znajdź zacienione miejsce, w którym będziesz mógł wykorzystać miękkie, odbite światło słoneczne. Takie warunki złagodzą kontrasty i wyeliminują twarde cienie. Ważne jest, aby tło takiej sceny nie było skierowane w stronę słońca. Dzięki temu na zdjęciu nie pojawią się zbyt jasne obszary.
Co zrobić, gdy musimy fotografować w pełnym słońcu? Sprawdźmy, czy uda nam się umówić sesję na poranek lub wieczór, kiedy słońce jest nisko nad horyzontem. Takie światło jest przyjemniejsze dla naszych oczu ze względu na swoją plastyczność. Cienie są krótsze, ale mniej głębokie, więc słońce nie świeci bezpośrednio na obiekt z góry. Możemy wykorzystać to światło jako źródło światła przedniego lub bocznego (ustawienie sceny tak, aby słońce świeciło za fotografem). Chmury na niebie mogą być błogosławieństwem dla sesji w pełnym słońcu. Nie muszą być one ukryte przed słońcem. Wystarczy, że chmury odbiją i rozproszą część promieni słonecznych, dzięki czemu rozjaśnią cienie modelki.
Dodatkowe oświetlenie to twój przyjaciel
Dobrym sposobem na fotografowanie w ostrym świetle słonecznym jest doświetlenie sceny. Źródła światła wypełniającego mogą zmiękczyć cienie i wyrównać kontrasty. Nie chcemy ich całkowicie wyeliminować, ponieważ sprawiłoby to, że końcowy kadr wyglądałby płasko i nieatrakcyjnie. Pozwalamy słońcu świecić bezpośrednio na obiekt.
W roli światła dopełniającego doskonale sprawdza się blenda. Ekran ten ma dużą powierzchnię, która rozprasza i odbija światło. Do fotografowania w jasnym słońcu najlepiej używać białej powierzchni blendy. Srebrny ekran będzie wprawdzie odbijał więcej światła niż biały, ale lepiej nadaje się do oświetlenia rozproszonego. Złota blenda ociepla ciemne obszary sceny, co czyni ją idealną do oświetlania obiektów ukrytych w cieniu.
Lampy błyskowe są również przydatne przy fotografowaniu w ostrym świetle słonecznym. Lampa błyskowa ma tę zaletę, że można regulować jej moc. Lampy błyskowe mają ograniczoną możliwość ekspozycji przez bardzo długi czas (zazwyczaj 1/200 sekundy). Stanowi to problem podczas wykonywania portretów przy silnym oświetleniu. Długi czas naświetlania oznacza, że musisz ustawić dużą przysłonę, co z kolei skutkuje dużą głębią ostrości na zdjęciach. Możesz rozwiązać ten problem używając lamp błyskowych z trybem HSS, który umożliwia błyskać przy bardzo krótkim czasie ekspozycji.
Myśl kreatywnie
Jeśli jesteś już biegły w robieniu zdjęć w ostrym świetle słonecznym, czas złapać byka za rogi i kreatywnie wykorzystać takie warunki. W studiu często stosuje się oświetlenie o ostrym kontraście. Z tego powodu stosuje się beauty dish, znany również jako "sun dish" w fotografii. Możesz również użyć naturalnego światła słonecznego, aby oświetlić twarz modela i stworzyć portret pętli lub efekt motyla. W przypadku takich zdjęć należy pamiętać o zastosowaniu oświetlenia wypełniającego.
Innym sposobem na uchwycenie portretów w ostrym świetle słonecznym jest fotografowanie pod światło. Słońce stworzy przeciwne oświetlenie, oświetlając modela za nim lub poza kadrem. Zacieniony obszar postaci powinien być następnie oświetlony za pomocą lampy błyskowej lub światła odbitego przez blendę, aby uzyskać pożądany efekt.